22/03/2014

Maintenance - Engine oil and oil filter


Uggh, taking over wifey's car
This car uses paper element only, the case comes with the car



Shaken not stirred.
The car is 2 1/2 years old so taking over wifey's car, I decided to get myself some goodies for the car. 4 liters fully synthetic Bardahl MXP SAE 5W-40 was on offer at RM100, I use it on my KIA Spectra and am pleased with it. Mann Oil Filter paper element only comes from Germany RM30. Labour charge at my regular mechanic is RM20. I plan to do the actual 20,000km service.

4 comments:

  1. sy ingin bertanya..enjin 407 ni gunakan minyak berapa liter? 4L atau 5L.. brp milage setiap penukaran myk enjin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain generasi lain keperluan, kenalah tengok tahun buatan 407 anda. Kete saya unit CKD terakhir dan tak jadi masalah menerima 4 liter. Owner's Manual menyatakan perlu tukar minyak engin per 10K kemungkinan besar itulah jangka hayat penapis minyak engin.

      Delete
  2. Di workshop mana biasa tuan hantar service kereta ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedai tu dah tutup kerana disewa dan tuanpunya kedai minta balik untuk sendiri maju bisnes disitu.

      Delete